Ana içeriğe atla

İLK OKUMA DÖNEMİ İÇİN KİTAP SEÇİMİ KRİTERLERİ VE KİTAP ÖNERİLERİ

Değerli okurlar, okuma yazma öğrenme sürecini başarıyla geride bırakan öğrenci,veli ve öğretmen için şimdi yeni bir aşamaya geçilmiştir. Artık okuma yazma biliyoruz,peki ne okuyalım.
Pek çok öğrenci kitap seçimi aşamasında; öğrencinin bireysel gelişimini, okuma hızını, ilgilerini hesaba katmadan yapılan toptancı kitap önerileri nedeniyle okumaktan soğumaktadır.
İşte bu hataya düşmemek için çocuğumuzu bireysel olarak tanıyıp kitap seçimlerimizi olabildiğince özelliklerine uygun olarak yapmamız gerekir.
Bu yaş grubuna kitap seçerken nelere dikkat etmeliyiz. Gelin şöyle bir göz atalım.
1-Okuma Hızı ve Akıcılığı
Her şeyden önce okumaya yeni başlayan öğrenciler arasında seviye farklılıkların olduğunu unutmayalım.Bazıları oldukça akıcı ve hızlı okurken bazıları kelimelerde uzun süre takılabilirler.
Öyleyse yavaş okuyan, akıcı ilerlemekte zorlanan çocuklarımız için kısa sözcükler ve kısa cümlelerden oluşan kitaplarla başlayıp okumanın akıcılığı ve hızı artana kadar bunlarla devam edilmesi gerekir. Bu şekilde çocuğun kendine güveni de artar ve okumayı sever. Aksi taktirde bir anda uzun hece,sözcük ve cümlelerle karşılaşan çocuk zorlanır, yapamazsa kendine olan güveni kırılır ve sonunda bu güven kırıklığı nedeniyle okumaktan çekinir. Fakat burada gördüğüm bir eksiklikten bahsedeyim. Maalesef bildiğim kadarıyla ülkemizde ilk okuma kitapları seviyelere ayrılmış olarak değil, set olarak satılmakta. Ve çoğu sette bu basit düzey kitaplar en fazla iki tane bulunmakta. Bu sayı da yavaş okuyan bir öğrencinin hazırlanması adına yetersiz.Bunu da belirteyim.
Burada 1. sınıfta tecrübelerime dayanarak okuma hızlarıyla ilgili bir ölçüt belirlemek gerekirse dakikada okunan kelime sayısı olarak 0-15 oldukça yavaş,15-30 yavaş,30-45 iyi,45 ve üzeri ise çok iyi okuma hızları olarak bakılabilir. Tabi bu ölçümün sağlıklı sonuç vermesi açısından yazının yine yaş grubunun özelliklerine uygun belirlenmesi gerekir.
2-Çocuğun Bireysel İlgileri
Merak öğrenmenin ön koşuludur. Ve bir sır sayılmaz ama çocuklar oldukça meraklıdırlar. Fakat her şeye değil. O halde kitap seçerken kitabın konusunun çocuğumuz için ilgi çekici olup olmadığını düşünmeliyiz. Örneğin hayvanları çok seven bir çocuğa avcı konulu bir kitap seçmek çok sağlıklı olmayacaktır.
3-Kitabın teknik nitelikleri
Bazen kitabın niteliklerinin uygun olmaması da çocukların okuma şevkini kırabilmekte. Harflerin boyutunun çok küçük ya da çok büyük olması,kitabın baştan sona yazı şeklinde olup hiç görsel içermemesi, kitabın çok fazla sayfalı olması gibi özellikler çocukların kitaptan hoşlanmamasına neden olabiliyor.
Bu konuda çok fazla resim çok az yazı olan kitaplar da pek tavsiye edilmiyor fakat ben bu kitapların ebeveynin desteğiyle çocuğa yaratıcılık kattığını düşünüyorum. Yani bol resimli kitaplarda resimlerden hareketle yöneltilecek sorular çocuğu hem tanıma açısından hem de yaratıcılığını geliştirmesi açısından faydalı olabilir.
4-Kitabın Konusu ve İçeriği
İlk üç maddeyle ilgili şartları sağladıysak kitabın içeriğine bakılabilir. Burada da dikkat etmemiz gereken konular açısından: İçeriğin çocuğun gerçekliğini anlamakta zorlanacağı ölüm,büyü vb. olumsuz uyaranlar sunmaması, kitapta herhangi bir cinsiyeti daha değerli ya da değersiz gösteren söylemlerin bulunmaması ve ağırlıkla dürüst,yardımsever,iyimser,çözüm odaklı karakterlerin bulunması daha faydalı bir okuma olmasını sağlayacaktır.
5- Son olarak çocuğunuza kitap seçerken bir de kendinize kitap alırsanız ve onunla birlikte bir okuma saati yaparsanız zamanla ve sabırla onun küçük bir kitap kurduna dönüştüğünü görebilirsiniz.

Kitap listemize geçmeden önce çocuk kitapları alanında genel olarak beğenilen yazar ve yayın evlerini de yazayım. 
Yayın evi olarak İş Bankası Yayınları,1001 Çiçek Yayınları,Pearson Yayınları,Can Yayınları,Gün ışığı Yayınları,Yapı Kredi Yayınları,Tübitak Yayınları bir çok kitabı gözü kapalı alınabilecek yayın evleri arasında görülüyor. 
Yazar olarak düşünürsek Jennifer-Moore Mallinos, Peter H. Reynolds,Julia Donaldson,Filiz Özdem,Feridun Oral,Sara Şahinkanat,Muzaffer İzgü gibi yazarların bir çok kitabı da çocuklar tarafından tercih edilmekte.

Gelelim kitap listemize. Balık tutmayı öğrenmek değil de tutulmuşlardan almak istiyorsanız burada kendimce bir liste hazırladım.

Yazılarımla ya da eğitimle ilgili soru,yorum ve görüşlerinizi alttaki yorum bölümünden paylaşırsanız sevinirim.


Mehmet EROĞLU
Sınıf Öğretmeni   

gergedanlar krep yemez ile ilgili görsel sonucuAy'daki DedeKasabanın En Şık DeviNoktaHiç Hata Yapmayan KızRengini Arayan PudraYavru Ahtapot Olmak Çok ZorDeğnek AdamSpinderellahazırım sakinleş ile ilgili görsel sonucuMutlu KaplumbağaAteş Böceği ile El FeneriHer Şeye Ağlayan Kız / İlk Okuma Dizisipibalu gezegenine yolculuk ile ilgili görsel sonucukoşkentin kayıp çocukları ile ilgili görsel sonucu




Yorumlar

  1. Emeğinize sağlık öğretmenim. Bu yıl yardımcı olacağına inanıyorum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

KAYIP NESNE BULMA ETKİNLİKLERİ

Kayıp nesne bulmacaları çocukların büyük bir zevkle yaptıkları çalışmalar arasında bulunmaktadır. Keyifle çalışma imkanı sunmasının yanında kayıp resim bulmacaları aynı zamanda çocukların farklı algı alanlarının gelişmesine de katkı sunmaktadır. Bu çalışmaları yaparken öğrencilerin merak duygularının arttığı, detayları fark etme becerilerinin,olaylara farklı açılardan bakabilme,şekil zemin farklılıklarını algılayabilme yetilerinin geliştiği,dikkat süresi ve yoğunluğunun arttığı sınıf içi uygulamalarda bizzat tecrübe ettiğim gözlemlerdir. En az bu becerileri geliştirmesi kadar önemli olan duyuşsal özelliklerden sabır ve azim gibi olumlu kazanımları da desteklemektedir. Çocuklar çalışmalara ilk başlandığında her ne kadar hemen hepsini bulmak isteseler de zamanla beklemeyi ve pes etmeden denemeyi alışkanlık haline  getiriyorlar. Bu nedenle çok çok zorlanmadıkları takdirde ebeveynlerin yardım etmesine gerek yoktur. İstisnai durumlarda anne babalar yardımcı olabilirler. Yenilerini

BİLSEM NE ÖĞRETMENİM?

Değerli okurlar; bu yazımızda konumuz son dönemlerde daha sık adını duymaya başladığımız ve sınav hazırlık süreci oldukça abartılmaya başlanan bilsem. Peki, nedir acaba bu bilsem? Giriş sınavı için hazırlık yapmaya gerek var mıdır? Çocuğumuzun bu konudaki ilgi ve ihtiyaçları nelerdir? Öncelikle bu ve benzeri soruları açıklayarak işe başlayalım. Kısa adı bilsem olup, açılımı bilim sanat merkezi olan bu kurumlar, özel yetenekli öğrencilere yeteneklerini geliştirmek üzere etkinlik ve proje tabanlı destek eğitim hizmeti sunan kurumlardır.  Bilim sanat merkezleri, özel yetenekli öğrencilere kendi potansiyellerini anlamaları, kendilerine ve topluma katkıda bulunabilmeleri için okullarda verilen eğitimi zenginleştiren ve farklılaştıran programları bünyesine alan kurumlardır.  Bu durumda özel yetenekli birey nedir sorusuna da açıklık getirmek isterim.  ÖZEL YETENEKLİ BİREY Yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenen; yaratıcılık, sanat, liderliğe ilişkin kapasitede önde olan, öze

BİZİM ÇOCUK OKUMUYOR :(

  Daha dün birinci sınıftık. Okumayı sökecek mi? Akıcı okuyacak mı? Öyle miydi, böyle miydi?  Derken 2. sınıf okuma öğrenildi ama nasıl hızlanacak? Okuduklarını nasıl daha iyi anlayacak?  Hooop geldi çattı üçüncü sınıf. Ama bir sorun var. Bizim çocuk okumuyor. Öğretmen sorup takip etmeden, anne baba başında beklemeden okumuyor. Yok yok olmayacak bu çocuk sözlerini duyar gibiyim. İlkokulun en önemli tarafı çocuğunuzun ne kadar bilgi ile doldurulduğu değil, ona hayatı boyunca rehberlik edecek doğru alışkanlıkları edindirmek için kritik bir dönem olmasıdır. Bu alışkanlıkların en önemlisi de okuma alışkanlığıdır. Fakat okullar ve biz öğretmenler bazen bilerek bazen de sistemin bir devamı olarak bu alışkanlığı yanlış uygulamalar yüzünden hiç yerleştirmeden kaybettirebiliyoruz.  Peki neyi yanlış yapıyoruz da bu ülkenin büyük bölümü yılda bir kitap bile okumuyor. Yıllarca okullarda eğitimini almasına rağmen kitap sözcüğünü duyduğunda yüzünü ekşitiyor. Ama aynı kitabın dizisi çıkınca ağzı açık